Aalborg bygger på livet løs

Der er gang i byggekranerne i Aalborg. I den nordjyske kommune er der sat gang i nybyggeri for 15 mia. kroner.

For et par uger siden kunne Arkitektforeningen fortælle, at ledigheden blandt arkitekter i Nordjylland var et godt stykke under landsgennemsnittet. Den lave ledighed skyldes især, at der er godt gang i byggeprojekterne i Aalborg, hvor godt 15 byggeprojekter til ca 15 mia. kroner har fyldt godt op i ordrebøgerne. Og ifølge stadsarkitekt i Aalborg Kommune og medlem af bestyrelsen i Arkitektforeningen Peder Baltzer Nielsen kan der sagtens komme flere projekter til. I en stort opslået artikel i Børsens ejendomstillæg i slutningen af marts, fortæller han om kommunens ambitioner:

”De 15 mia. kr. er en investering i fremtiden, og det bringer os et skridt længere frem i kampen om at tiltrække både virksomheder og tilflyttere", siger stadsarkitekten.

Den nordjyske kommune forventer, at de mange byggekraner vil skabe næsten 30.000 job i opførelsesperioden. Og selvom der er en del offentligt byggeri med i puljen, er der også flere private projekter, som driver væksten frem. For Peder Baltzer Nielsen øger det troen på, at de private investeringer vil vokse i kommunen fremover:

”Jeg håber, at det vil give det private en god platform at bygge videre på, når krisen for alvor har sluppet sig tag i økonomien", siger han til Børsen.

Aalborgenserne har også grund til at være optimistiske. For i Aalborg vokser befolkningstallet, mens arbejdsløsheden falder. Antallet af arbejdsløse i kommunen er nu på samme niveau som før krisen i 2007, og flere virksomheder vælger at slå sig ned i den nordjyske hovedstad. Foråret er kommet til Aalborg.

Læs også: Nyeste ledighedsstatistik for arkitektbranchen

Foto: Wikimedia Commons