Arkitektur giver velfærd i Aarhus Ø

Aarhus nye bydel, Aarhus Ø, blev fejret på Arkitekturens Dag, som handlede om velfærd. Aarhus Kommune og de aarhusianske arkitekter roses af øboerne for vellykket velfærdsarkitektur

Af Marie Sofie Larsen, Arkitekt MAA

”Vil I ikke være søde, at rykke længere frem i teltet!? Vi kan næsten ikke være her! ” Formanden for Akademisk Arkitektforening Østjylland, By- og landskabsarkitekt Trine Lybech Madsen, står på tæer på en omvendt skraldespand, og strækker hals for at nå ud til hele teltet.

Akademisk Arkitektforening Østjylland har inviteret til Arkitekturens Dag i Aarhus’ nye bydel, Aarhus Ø, og opsamlingsstedet på Bernhard Jensens Boulevard, er stuvende fuldt. Temaet er arkitektur og velfærd, og kommunen, beboere og arkitekter viser Aarhus Ø frem i dagens anledning.

Sæler og sejlsport
Aarhus Ø er et byområde som vokser frem på den tidligere containerhavn i nordhavnen. Den nye bydel kommer efter planen til at indeholde boliger med plads til 8-10.000 indbyggere og 12.000 arbejdspladser fordelt på 800.000 etagekvadratmeter.

”Vi arbejder målrettet på at skabe byliv på havnen, samtidig med, at der bygges. For hvis man forventer, at bylivet er noget der kommer når husene er færdige, så tager man fejl, ” siger Lotte Vind fra Aarhus Kommunes Center for Byudvikling og Mobilitet.

”Aarhus Ø er ikke bare en byggeplads. Her er liv under vejs og oplevelser at komme efter i hele processen”

Byliv, mangfoldighed og multianvendelige pladser med appel til alle, på alle tider af døgnet, har været målet i planlægningen siden det første spadestik til den nye by blev taget, og rundt om den tidligere containerhavn kan alle Aarhusianere i dag nyde godt af havnebade, sejlsport, legepladser, boldbaner, nyttehaver, høns, havnepromenader og en strandbar, som på solskinsdage tiltrækker op til 1000 gæster om dagen.

”Vi har etableret en sælbanke, som sælerne kan sole sig på, for at bringe naturen tættere på Aarhusianerne” slutter Lotte Vind, et af de tre oplæg som klæder de mange fremmødte på til at gå på opdagelse i de nye boliger på Aarhus Ø.

Som at bo på et skib
”Jeg er vild med at bo her, ” siger Astrid Sofia Ghiitsby, som bor i Boligforeningen AAB’s afdeling 75, der består af i alt 54 lejemål. Afdelingen er en del af ”Lighthouse” og stod indflytningsklar i oktober 2012. 3XN er arkitekterne bag byggeriet.

”Arkitekturen giver mig fysisk ro. Den gør mig glad, ” siger Astrid Sofia Ghiitsby.

Bettina Grumsen, formand for afdelingens bestyrelse og beboer i Lighthouse nikker og smiler;

”Her er fantastisk. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at det ville være så skønt at bo her. Og jeg hører, at alle beboere i de 54 almennyttige boliger har det sådan. Det er meget, meget flot at bo her. Vi smelter sammen med havet og det er næsten som at bo på et skib”

Astrid Sofia Ghiitsby og Bettina Grumsen

Bag beboerne glider Aarhus Sejlklubs 49’erere over Aarhus Bugt i eftermiddagssolen. Et par løbere passerer en lystfisker på havnepromenaden under Bettina Grumsens altan.

”Her er liv på vandet, og i vores bydel, som er præget af, at her bor mange forskellige mennesker. De studerende på kollegierne gør, at her sker rigtig meget. Sammen med dem som bor i ejerlejligheder til 7 millioner kroner. Vi har hinanden og naturen og bylivet tæt på, og det giver livskvalitet, ” siger Bettina Grumsen, som er glad for, at der er plads til alle i Aarhus Ø;

”Der er rigtigt mange, som undrer sig over, at jeg har råd til at bo sådan et fint sted, men min lejlighed er 85m2 og koster 7000 kroner om måneden plus forbrug. De dyreste lejligheder her i ejendommen koster 11.500 inklusiv alt. Men det er også meget store lejligheder, ” siger afdelingsformanden og ser ud over havet;

”Det er dejligt, at der findes et sted som dette, og at mange har mulighed for at bo her. Det er velfærd”

Sune Nielsen, arkitekt MAA fra CUBO fortæller om "Vulkanen"

Havnehuse skaber fællesskaber
”Jeg er glad for, at det er lykkes os at skabe et hus som tilpasser sig havnens præmisser. Det rå betonhus er inspireret af havnens industribygninger og vi mener det er et godt bud på et havnehus, ” siger Sune Nielsen, Arkitekt MAA og medindehaver af CUBO, som står bag kollegiet ”Vulkanen” der på sine 2.500 m2 rummer 50 ungdomsboliger. Han står i husets atrium og tager imod besøgende.

”Vi har gjort lejlighederne lidt mindre, og ikke tegnet små egoistaltaner, men store fællesrum og en tagterrasse, så folk kan komme ud og møde hinanden. Det fælles køkken i stueetagen ligger hér, fordi det giver mere liv til havnebyen, end hvis her lå parkeringspladser, ” siger Sune Nielsen, og fortsætter;

”Faktisk er det største problem, at der kommer en masse folk udefra for at bruge fællesrummene”

Velfærdsarkitektur
I nabohuset, Grundfos Kollegiet, stryger en arkitektstuderende langsomt hånden over en lakeret betonvæg, som skinner og reflekterer lyset. En beboer krydser stueetagen i det 12 etager høje atrium, der med sine spejlbesatte balkoner, minder om et kalejdoskop. Et uendeligt rum. Beboerens bevægelser spejler sig helt til øverste etage.  Røde, gule og orange døre varmer rummet. Kollegiet består af i alt 159 nye boliger med plads til cirka 200 beboere.

”Husets beboere er alle sammen forskellige, og det afspejler huset. Hvert værelse har sit eget særpræg og betonelementerne i facaden er unikke, selvom vi havde en begrænset økonomi at arbejde med, ” siger arkitekt MAA, Flemming Svendsen, fra CEBRA, som har tegnet huset.

”Huset er råt udenpå, og det siger noget godt om vind og vejr og havnens historie. Indenfor spejler huset beboerne så de kan se hinanden og føle fællesskab, ” slutter Flemming Svendsen, og inviterer en elevatorfuld besøgende op på husets tagterrasse på 11. etage, hvorfra man kan se hvordan Aarhus’ nye bydel nærmer sig Aarhus centrum. På turen ned i elevatoren står gæsterne skulder mod skulder. Og der er bred enighed om, at arkitekturen giver velfærd i Aarhus Ø.