Danske arkitekter skal blive de bedste til at designe hospitaler

Hospitalsområdet er i rivende udvikling. Arkitektforeningen udvikler derfor helt nye kurser, der skal opkvalificere standen til at designe gode, bæredygtige hospitaler.

De næste år byder på en række store hospitalsbyggerier i Danmark. Der er allerede to store konkurrencer i gang i blandt andet Herlev og Kolding, som offentliggøres hhv.  i april 2011 og september 2010.

”Der er en lang række ting man skal forholde sig til, når man skal projektere og arbejde med hospitaler. Det gælder ikke mindst tilgængelighed, bæredygtighed, lys, indeklima, tværfaglige samarbejder og menneskelige behov – såvel patienters som hospitalets ansatte og pårørende. Det er derfor vores pligt som standsforening, at kunne tilbyde danske arkitekter den bedste efteruddannelse på området, både når det gælder ny - og ombyggeri af hospitaler”, siger Jane Sandberg, direktør i Arkitektforeningen.

Faglig opkvalificering
De nye kurser vil give arkitekter grundlæggende viden om, hvilken rolle planlægning og design af de fysiske rammer på et hospital har for patienten, de pårørende og personalet.  Kurserne vil også tage fat på nye tendenser indenfor forskningen, herunder ”Helbredende design” og ”Sansernes hospital” samt viden om bæredygtighed på flere niveauer og viden om hospitalernes indre funktionelle sammenhænge, logistik og arbejdsgange.