Hjælp på vej til offentlige bygherrer

I dag er den offentlige bygherre ikke klædt nok på til byggeprojekter med komplekse udbudsregler og stigende krav.
Derfor er der hjælp på vej.

Arkitektforeningen og Bygherreforeningen udvider nu samarbejdet om kvalitetssikring i arkitektkonkurrencer med blandt andet efteruddannelse, der skal adressere de konkurrenceformer, man bruger i det offentlige, over for behovet i de enkelte projekter.

Samarbejdet handler ikke alene om at gøre konkurrenceprocesser med det offentlige som bygherre bedre. Det handler også om faglig kvalitetssikring og kommunikation, hvor juridisk stof som udbudsregler og skærpede krav gøres mere tilgængeligt for de offentlige bygherrer – eksempelvis i samlede faglige miljøer, frem for at være spredt i mange forvaltninger, lyder i det fra direktør i Bygherreforeningen, Henrik Bang til Licitationen.

Derudover spiller kommunal og national arkitekturpolitik en stor rolle, når det offentlige er bygherre:

”Der er stort behov for, at de enkelte kommuner får en arkitekturpolitik, der som styringsværktøj kan være med til at sikre kvalitet, når der bygges for offentlige midler”, siger Jane Sandberg, direktør i Arkitektforeningen, til Licitationen -Byggeriets Dagblad d. 12.8.2013 og tilføjer, at en lokalt vedtaget politik bør ikke stå alene, men skrives ind i en national arkitekturpolitik.

Samtidig understreger Jane Sandberg, at der er et behov for flere stadsarkitekter, der kan samle processer og have det vigtige arkitektfaglige overblik, samt en generel øget prioritering af arkitektfaglighed i de kommunale forvaltninger:

”(…) På den måde kan mange problemer undgås.
Selv om det sker af og til, er det ikke en tendens, at kommuner henter arkitekter ind som bygherrerådgivere. Men det kan også være udtryk for, at vi som arkitekter mangler nogle værktøjer. Blandt andet derfor har vi indgået samarbejdet med Bygherreforeningen”, siger Jane Sandberg til Licitationen.

Kilde: Licitationen – Byggeriets Dagblad

Læs mere om Akitektforeningens arbejde med arkitekturpolitik i kommunerne

Læs mere om Arkitektforeningens samarebjde med Bygherreforeningen

Foto: Kulturværftet i Helsingør, tegnet af AART med Helsingør Kommune som Bygherre.