Akademisk Arkitektforening

Højt til loftet i kælderen hos Skolen for arkitektur



Entusiasmen er ikke til at tage fejl af hos arkitekt MAA Helene Stigel, der 2. januar i år åbnede dørene for Skolen for Arkitektur i kælderlokalerne under sit eget hjem på Christianshavn. Det hele er gået stærkt, men det passer sådan set Helene helt fint.

Af Dorte Maria Vestergaard

”Jeg elsker, at de bare går i gang. I gang med at bygge, tegne, undersøge, fotografere. Det er jo det arkitekturen kan – omfavne alle. Den er for alle.”

Efter 25 års undervisning på Krabbesholm Højskoles arkitekturlinje i Skive skiftede Helene Stigel den nordjyske højskole fra 1885 ud med Christianshavn og den nystartede Skolen for Arkitektur. Skolens primære formål er at be- eller afkræfte, om du har en kommende arkitekt i maven. Der undervises i arkitekturens grundlæggende elementer og eksperimenteres i fordybelse af rum og rumkonstruktion; en undervisning, der forbereder den enkelte elev til de danske og udenlandske arkitekt- og designskoler.

”Det er nødvendigt med en forskole, for niveauet på landets to skoler bliver højere og højere, og der bliver optaget færre og færre. De hjemmeopgaver, skolerne stiller, kræver, at du diskuterer opgaverne med nogen for at forstå det. Opgaverne er ikke egnet til at blive løst i enrum. Sådan er der jo heller ikke nogen arkitekter, der arbejder.”

Plads til alle
I januar og februar fokuserer kurserne på Skolen for Arkitektur på optagelsesprøverne på landets to arkitektskoler, men herefter er der åbent for alle, der har lyst til at lære mere om arkitektur.

”Jeg har lige fået en henvendelse fra en 40-årig anæstesilæge, der vil på kursus til efteråret, fordi hun nu vil være arkitekt. Det bekræfter mig jo i, at alle i virkeligheden burde beskæftige sig med arkitektur. Det er en stor del af den danske identitet.”

Kurserne skal helst være mere end ”bare” forberedende. Helene vil gerne have, at flest muligt får et indblik i den arkitektur, vi alle er omgivet af. Succeskriteriet er, at alle der har været forbi de lyse kælderlokaler på Christianshavn når ned i en eller anden form for grundsubstans af, hvad arkitektur er.

”Hvis eleverne kommer ud med en grundfølelse af, hvad arkitektur er, så er jeg tilfreds. Det må være målet.”

Blåt skum og selvtillid
Huset på Christianshavn emmer af arkitektur og kreativitet fra kælder til kvist. Øverst i huset sidder Helenes kæreste, arkitekt MAA Hans Jørgen Vesthardt og GGP Arkitekter og i kælderlokalerne Helenes elever. Lige nu sidder otte af Helenes elever og arbejder intenst mellem bunker af pap, papir og halvtomme kaffekopper.

Nogen har tidligere snuset til arbejdet med arkitektur, mens andre aldrig har haft fingrene i et stykke blåt skum før. Alle arbejder koncentreret og fokuseret på den hjemmeopgave, som kan kvalificere dem til at komme til optagelsesprøve på arkitektskolen til maj. Et nåleøje som Helenes kursister heldigvis har gode chancer for at slippe i gennem.

”Vi har en voldsom høj succesrate. Det tør jeg godt sige. Det er jo lige dele en cadeau til både mine elever og jeg. Stedet her er en væg at spille bold op ad, hvor de unge kan afprøve deres ideer og få vejledning og sparring. Arkitekturen har jo ingen facit, så det er meget ligeværdigt, og jeg har lært ekstremt meget af mine elever gennem de sidste 25 år.”

En af Helenes tidligere elever fra Krabbesholm fungerer nu som assistent på Skolen for Arkitektur og hjælper Helene med tegnebordsvejledning og alt det andet. Hedda er norsk og er sideløbende med assistent-jobbet studerende på KADK. Helenes undervisning gav hende en vigtig afklaring, i forhold til at søge ind og starte på KADK.

”Det var meget givende for mig, at jeg allerede, da jeg startede på arkitektskolen, havde en lille ide om, hvad det var, jeg ønskede at bidrage med til faget. Det gav mig et overblik og en ro og også en mulighed for at være mere åben overfor undervisningen derude.”

Arkitektfaget er mere end et tegnestuejob
I sidste uge var der frist for aflevering af hjemmeopgaven, som er første skridt på vejen til optagelse på arkitektskolerne. Og Helene er ikke bange for at kalde arkitektuddannelsen i Danmark for en af verdens bedste. Skolerne har de seneste par år optaget udelukkende via kvote 2 – dvs. med hjemmeopgave og optagelsesprøve, hvilket ifølge Helen Stigel ikke nødvendigvis er vejen frem.

”Der er de dygtige formgivere, og så er der de andre. Jeg tror virkelig, man sorterer mange talentfulde formgivere fra ved kun at optage via kvote 2. Hvorfor kan det ikke bare være begge dele? Jeg tror ikke på, at det gavner vores samfund kun at uddanne folk til at sidde på en tegnestue. Arkitektfaget er så meget mere end det.”

Arkitektur er for alle, og det er det her sted også. På længere sigt er drømmen at lade skolen danne ramme om en række saloner, hvor arkitekturen kan blive sat på spidsen og diskuteret. Igen understreger Helene Stigel, at det kun kan fungere, hvis mange forskellige typer mennesker finder vej til skolen.

”Arkitekturdebatten bliver ofte for entydig. Jeg savner en mangfoldighed i debatten og drømmer om et sted, hvor vi samles og diskuterer, når forelæsningerne er ovre, og artiklerne er læst. Et sted, hvor tingene kan leve videre blandt mange forskellige fagligheder, institutioner og aldersgrupper. Det handler om at prøve at forstå den verden, vi lever i, og det, mener jeg, alle kan hjælpe til med.”

Læs mere om de forskellige kurser og Skolen for Arkitektur på: www.skolenforarkitektur.dk

Kommentarer