Københavns Torvehaller

Den 2. september 2011 åbner Københavns to nye torvehaller, der er tegnet af Arkitekturværkstedet v. Hans Peter Hagens, arkitekt MAA. Torvehallerne kommer til at rumme over 100 indendørs og udendørs stader med friske grøntsager, frugt, fisk, kød, ost, brød og et væld af specialiteter og egnsprodukter fra hele landet.

Torvehallerne kommer også til at rumme en række mindre serveringssteder og en café, hvor besøgende kan hvile benene og betragte det nye liv på Israels Plads. København får efter mange år et fødevare-tempel, der kan måle sig med tilsvarende i Barcelona, Venedig, Stockholm, Helsinki m.fl.

”Torvepladser medfører beriget byliv, bedre fødevarekvalitet og har altid magnetisk virkning på såvel borgere, besøgende som turister. Dagliglivet bringes i kog - Incitamentet for mit 14-årige arbejde med virkeliggørelsen af dette hjertebarn”, siger Hans Peter Hagens.

Københavns to nye torvehaller fylder et overdækket areal på omkring 2500 m2 – torvepladsen er på 6600 m2. Gennem 14 år har Arkitekturværkstedet v. Hans Peter Hagens kæmpet ihærdigt for realiseringen.

Baggrund
En gruppe engagerede københavnere stiftede i 1998 ”Københavns Torvelaug”, der har en stor del af æren for at København nu har et overdækket kvalitetsmarked. I december 2002 vedtoges uden indsigelser forslaget til lokalplan til Israels Plads med de nye torvehaller af hhv. Københavns Kommunes Bygge- og Teknikudvalg, Økonomi-udvalget, samt Borgerrepræsentationen.

Læs mere om Torvehallerne