Ord er ikke harmløse

Debatindlæg af Jane Sandberg, direktør, Arkitektforeningen, bragt i Information d. 17.5.2013

At bo i alment boligbyggeri er at bo i et unikt fællesskab. Flere end en million danskere bor alment, og mange er glade for deres bolig. Så mon ikke flere af dem tænker deres i disse dage, hvor ord som ghettolister, hærværk og utryghed igen skaber overskrifter efter lanceringen af regeringens udspil 'Udsatte boligområder - de næste skridt?'

Så længe vi som samfund taler om bestemte boligkvarterer i en diskurs, som både er nedladende og skaber afstand, risikerer vi at skabe problemer, vi ellers forsøger at løse. Regeringen bliver beskyldt for at udvide 'ghettolisten' med kriterier for uddannelse og indkomst for at sminke tallene.

Boliger opleves ikke på et regneark. Derfor er det synd og skam, at det netop er kriterier og trakasserier, der dominerer debatten.

Arkitektforeningen opfordrer derfor politikerne til at sætte gang i det konkrete arbejde med at skabe gode rammer for menneskers liv i det, vi i mangel af bedre kalder udsatte områder.

Men arbejdet skaber ikke værdi, med mindre alle indgreb i de almene boligområder sker på baggrund af helhedsorienteret analyse og grundig arkitektfaglig rådgivning. Ellers kommer regeringens udspil ikke engang til at se godt ud på papiret.