Den blå planet

Vinderen af konkurrencen om det ny Danmarks Akvarium er fundet

Arkitektfirmaet 3XN har vundet arkitektkonkurrencen om byggeriet af Den Blå Planet, som skal huse det nye Danmarks Akvarium, der forventes indviet i 2013.

3XN vandt med et forslag, som de selv har kaldt for ”Hvirvelstrøm”, og som giver associationer til hvirvelstrømme af fisk, fugle og havstrømme. Akvariets centrum er foyer’en, og herfra ”slynges” funktionerne ud i let buede forløb, der roterer omkring centrum. Set fra luften fremstår Den Blå Planet tydelig som en hvirvel, mens de besøgende vil opleve skiftende organiske udtryk, når de bevæger sig igennem bygningen.

Bygningen og anlægget udenom skal ligge på Øresunds kyst lige nord for Kastrup Havn på Amager og vil blive oplevet som nærmest flydende i et cirkulært spejlbassin. Løsningen tager også højde for, at akvariet senere kan udvides. ”Forslaget er baseret på en klar grundidé og fremtræder arkitektonisk overbevisende”, siger dommerkomitéen i sin betænkning.

Arkitektkonkurrencen om Den Blå Planet blev udskrevet i december 2007 med seks deltagende arkitektfirmaer, som var udvalgt efter en prækvalifikationsrunde. I marts 2008 blev to forslag udpeget, og i juni blev den endelige vinder fundet.

Arkitektkonkurrencen er udarbejdet i samarbejde med Akademisk Arkitektforening.

Hovedbidragyderne bag Den Blå Planet er Realdania, Knud Højgaards Fond og Tårnby Kommune.

Læs dommerkomiteens betænking her

Yderligere oplysninger
Bent Frank, formand for Bygningsfonden Den Blå Planet, T 32 88 52 30 eller 21 69 95 93
Kim Herforth Nielsen, ledende arkitekt og partner i 3XN, T 20 84 66 11.