City in between - det østlige Aalborg

Team Vandkunsten bag bæredygtig forstad i Aalborg

Byen i landskabet eller landskabet ind i byen. Det er med udgangspunkt i denne dialektik, at Team Vandkunsten med deres forslag 'Landskab in between' har vundet konkurrencen om en udviklingsplan for det østlige Aalborg. Forslaget tager afsæt i, at landskabet får en direkte afsmitning på byen og omvendt.

Grundstenen er hermed lagt for en spændende udvikling af det østlige Aalborg, hvor ’Landskab in between’ har formået at fortolke og udnytte Aalborgs udviklingspotentialer samt koble behovet for nytænkning - i form af gode mødesteder, en forbedret infrastruktur og nye boformer - sammen med behovet for en bæredygtig proces og organisation.

Vinderteamet består af Tegnestuen Vandkunsten i samarbejde med Hausenberg, Esbensen, Sloth Møller, Tyréns, ICP og Professor Peter Maskell.

− Med forslaget har vi dermed fået en flerstrenget strategi til, hvorledes det østlige Aalborg kan udvikles til en bæredygtig forstad, hvor bydelens markante styrkepositioner inddrages og udfoldes til en ny fortælling om én af Norddanmarks pt. stærkeste vækstdynamoer, udtaler rådmand i Teknik- og Miljøforvaltningen Mariann Nørgaard, formand for dommerkomitéen. Læs mere i dommerbetænkningen.

Fakta om konkurrencen
Konkurrencen er udskrevet af Aalborg Kommune i samarbejde med Realdania. Den indgår i Realdanias initiativ ‘Fremtidens forstæder’ om bæredygtig udvikling af landets forstæder.

Konkurrencen er gennemført i to faser. I første fase deltog fem team, hvoraf to blev udvalgt til anden fase.

I konkurrencens anden fase deltog desuden SCHØNHERR, i samarbejde med BIG, Ramboll UK, Active City Transformation, Tredje Natur, Analysehuset BBN CONSULT, Malene Freudendal-Pedersen samt Instituttet for Fremtidsforskning (IFF).

Konference om City in between
Som opfølgning på konkurrencen afholdes der en konference ’City in between – fra konkurrence til investering’, den 24. og 25. januar 2013. Læs mere på Aalborg Kommunes hjemmeside

Udstilling i Utzon Center
De to forslag fra sidste fase af konkurrencen kan ses i Utzon Center frem til d. 5. februar 2013.

Arkitektforeningen var konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Anne-Mette Bølling, arkitekt MAA