EXPO 2010

BIG VINDER EXPO KONKURRENCEN

Den lille havfrue skal til Kina. Det er en af ideerne i arkitekt MAA Bjarke Ingels forslag til udformningen af den danske pavillon til Verdensudstillingen EXPO 2010 i Shanghai. Han har netop vundet Erhvervs- og Byggestyrelsens arkitektkonkurrence om udformning af pavillon og udstillingskoncept til EXPO 2010 i Shanghai.

Verdensudstillinger er økonomiens, forskningens og teknologiens OL og EXPO 2010 i Shanghai vil ikke være nogen undtagelse herfra. Verdensudstillingen i 2010 tegner til at blive den største og mest omfattende i verdensudstillingernes 150 årige historie. Op mod 200 deltagerlande og internationale organisationer vil være repræsenteret, og man venter 70 mio. gæster hvor de 10 pct. er udlændinge. Omtrent 3 mio. gæster ventes at lægge vejen forbi den danske pavillon i løbet af udstillingsperioden, som er 1. maj til 31. oktober i 2010.

Vinderforslaget fra Bjarke Ingels Group betegnes af dommerkomiteen som eventbaseret kulturudveksling. ”Der gøres brug af to klare gimmicks: Dels en række cykler til fri afbenyttelse – man kan cykle rundt i udstillingen og senere videre ud i EXPO-området med det sigte, at reetablere cyklen som statussymbol – og dels en flytning af Den lille Havfrue fra Københavns Havn til Shanghai! Kan alle kinesere ikke komme til Danmark, må Danmark komme til Kina,” hedder det i dommerkomiteens betænkning.

Teamet bag vinderprojektet består af arkitektfirmaet BIG - Bjarke Ingels Group, kommunikationsbureauet 2+1 Idébureau, ingeniørfirmaet Arup AGU samt designvirksomheden Studio Louise Campbell.

Baggrund for konkurrencen
For at finde frem til udstillingskoncept og den fysiske udformning af pavillonen, udskrev Økonomi- og Erhvervsministeriet ved Erhvervs- og Byggestyrelsen i februar 2008 en indbudt projektkonkurrence blandt otte højtkvalificerede, bredt sammensatte teams, der alle var fundet ved en forudgående prækvalifikation. Udover Bjarke Ingels Group, BIG deltog også 3XN, Arkitema, CEBRA, Dissing+Weitling, Henning Larsen Architects, KHR arkitekter og Lundgaard & Tranberg Arkitekter.

Bag EXPO-projektet står foruden Økonomi- og Erhvervsministeriet, Realdania og en række førende danske virksomheder som Mærsk, Vestas og Grundfos samt Landbrugsrådet og Ny Carlsbergfondet.

Konkurrencen har været afholdt i samarbejde med Akademisk Arkitektforening, der har stået for konkurrencerådgivning.

Dommerkomiteens betænkning kan downloades her

Direktør Jane Sandberg, Akademisk Arkitektforening, tlf: 3085 9000, js@aa-dk.dk
Pressesekretær Erik Ljunggren, Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf: 4018 4346, elj@oem.dk

Læs mere hos Økonomi- og Erhvervsministeriet