Den grønne ambassade

Konkurrencen om en midlertidig pavillon til Bispetorv i Aarhus er afgjort. Det blev den lokale arkitekt Steffen Impgaard, der vandt med forslaget Frø’et.

I juli 2015 udskrev Aarhus Kommune en åben arkitektkonkurrence om en midlertidig pavillon til Bispetorv i Aarhus. Konkurrencen blev udskrevet i forbindelse med Aarhus Kommunes projekt 'Smag på Aarhus'.

Pavillonen, som skal hedde Den grønne ambassade, skal være et nyt og spændende mødested for borgere med grønne og spiselige idéer. Navnet Ambassade er valgt, fordi det er her, man kan møde medarbejdere fra kommunen og tale om deres ideer til et grønt og spiseligt Aarhus.

Aarhusianernes jordforbindelse skal sikres
Smag på Aarhus vil i bogstaveligste forstand gøre byens rum spiselige og derigennem påvirke madkultur, øge sundheden og sikre jordforbindelsen for aarhusianerne. Aarhusianerne skal kunne plante, plukke, smage og nyde synet af frugttræer og grøntsager i byens grønne rum.

41 poetiske forslag
Der indkom i alt 41 forslag, som bød på en mangfoldighed både i udformning og med ideer til kaldenavn; Laden, Madpaletten, Det grønne bibliotek, Agurk, Under trækronen, Spisekammeret, Plantepavillonen, Madteatret, Smagsportalen og mange flere.

Se alle forslagene her

En enig dommerkomite valgte forslaget Frø’et, fordi det på en overbevisende måde understøtter og kommunikerer visionen bag Smag på Aarhus. Arkitekten skal nu viderebearbejde vinderforslaget i samarbejde med projektteamet bag Smag på Aarhus og sørge for dets realisering. Ambassaden står færdig i december 2015.

Disse fik et indkøb

Derudover blev der tildelt et indkøb på DKK 15.000 til føglende tre forslag:

mAnnA - udarbejdet af TEAM STED v. landskabsarkitekt MDL Martin Hjerl, arkitekt MAA Rosa Lund og stud. Hort. Arch. Søren Lahn Christensen.

Bioteket - udarbejdet af Anders Boel Tversted og arkitekt MAA Anders Hjortenberg.

Tusindben - udarbejdet af stud. Arch. MAA Marie Joo Thorup og stud. Arch. MAA Troels Skov-Carlsen.

Arkitektforeningens konkurrencesekretariat fungerer som konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Bettina Mylin, arkitekt MAA