Højhus i Rødovre

Hollandsk – dansk samarbejde tegner nyt højhus i Rødovre

Rødovre Kommune får et markant og iøjnefaldende højhus med mange muligheder, og som med sit rå pakhuspræg og kombination af bolig og erhverv kan blive et urbant, kreativt og mondænt sted – et Rødovre Soho.
Den opgave skal hollandske MVRDV løfte sammen med danske ADEPT. De er netop blevet kåret som vindere af den indbudte arkitekt- og grundsalgskonkurrence om at få opført et markant arkitektonisk bygningsværk i Rødovre.

Kommunens ambitioner
Rødovre Kommune udskrev konkurrencen i februar og efterfølgende blev fire konsortier valgt til at komme med deres bud på udformningen af ’et nutidigt, markant højhus, hvor kvaliteten i den arki-tektoniske udformning er iøjnefaldende’.

”Kommunalpolitikerne i Rødovre havde den ambition, at hvis der skulle bygges på hjørnet af Roskildevej og Avedøre Havnevej, så skulle det være et bygningsværk, der var et markant udtryk for vores tid. Kommunens andel i projektet er, at den ejer grunden og at kommunalbestyrelsen ønsker at sælge grunden til et konsortium, der kan og vil bygge højhuset. Kommunalbestyrelsen har vægtet det kvalitetsmæssige aspekt først og økonomien i grundsalget i anden række”, fastslår Rødovres borgmester, Erik Nielsen.

Vinderforslag med haver i højden
”Personligt synes jeg, at vi har fundet den rigtige vinder af konkurrencen. Dommerkomiteen var enig i, at vinderprojektets åbne glasfacader og de store grønne terrasser som ’haver i højden’ signa-lerer livskvalitet. Vinderkonsortiet kalder projektet ’Sky Village’ – og der er noget om det, for huset løber omkring 100 meter i vejret og det er absolut en helt ny måde at bo på. Jeg er også fascineret af, at bygningen er designet så forholdet mellem de forskellige udnyttelser til bolig, erhverv og hotel kan variere uden at designet bliver ændret”, fortsætter borgmester Erik Nielsen.

Bygningens koncept er et antal fleksible bokse stillet sammen efter behov og hængt op på en bærende kerne. Dommerkomiteen finder konceptet gennemtænkt og lovende. Forslaget er udformet så det snævres ind i bunden, er bredest midt på og spidser til i toppen. Den snævre fod giver et stort og luftigt udeareal i bunden, som samtidig er beskyttet mod vind og vejr. Bygningens takkede overflade bidrager til at diffusere vinden og dermed til at skabe et godt vindmiljø omkring huset. Konceptet med fleksible bokse er ført videre nede på selve pladsen omkring bygningen, så man kan opstille eller forsænke bokse på pladsen. Det giver mulighed for at skabe et miljø med læ, nicher, butikker med mere.

Det videre forløb
Kommunalpolitikerne I Rødovre Kommune har besluttet, at høre borgerne i Rødovre om deres mening om projektet på et borgermøde 12. november. Samtidig udstiller kommunen allerede fra den 4. november og frem til den 25. november alle tre forslag på biblioteket i Rødovre og fra den 4. november og tre uger frem kan man se vinderforslaget på kommunens hjemmeside (www.rk.dk).
Efter de tre uger tager Kommunalbestyrelsen endelig stilling til, hvad der videre skal ske i sagen.

De øvrige deltagende teams
• MAD Office fra Kina (ophavsret) + Kragh & Berglund Urban Landscape Architects, Dan-mark/Ove Arup & Partners, Hong Kong.
Bygherre: Brainstones Development, Danmark.

• Behnisch Architekten fra Tyskland) (ophavsret) og Creo Arkitekter.
Ingeniør: Ingenieurbüro Hausladen GmbH, Tyskland.
Investor: HochTief Projektentwicklung GmbH, Tyskland.

Oprindelig blev fire konsortier kvalificeret til at udarbejde forslag, men dommerkomiteen valgte at se bort fra et projektforslag på grund af procedurefejl fra konsortiets side.

Konkurrencen har været afholdt i samarbejde med Akademisk Arkitektforening.

Læs dommerkomiteens betænkning her

Yderligere oplysninger:
Borgmester Erik Nielsen - tlf. 36 37 70 01, mobil: 40 14 94 11. eller
Bent Kolind, Arkitekt MAA - Akademisk Arkitektforening - tlf. 30 85 90 15.