Kerteminde Havn

Lyset over Kerteminde er fundet

En enig dommerkomité har udpeget planforslaget "Lyset over Kerteminde" som vinder af den indbudte projektkonkurrence om udvikling af Kerteminde Havn. Et team bestående af rådgivende ingeniører, arkitekter og byplanlæggere fra COWI/SvAJ, Tegnestuen B19, den lokale tegnestue Sunke + Dydensborg samt professor Hans Kiib fra Aalborg Universitet har slået stregerne og sat kursen for havnens fremtid.

"Vi er meget stolte og glade for, at Kerteminde Kommune har taget vores forslag til sig" udtaler projektchef Claus Otto Nielsen fra COWI/SvAJ. "En havneomdannelse er en stor og kompleks proces, og byens borgere skal leve med resultatet i mange år frem."

Derfor har vinderteamet bevidst taget udgangspunkt i Kertemindes historie og tænkt kreativt for at skabe nye sammenhænge mellem den gamle købstad og de nye havneområder.

"Forslagets vigtigste træk er at genskabe den gamle kystlinje fra tiden før industrihavnen blev anlagt, og derigennem lade byen komme tilbage til sine rødder og det, der lagde grunden til byens opståen - vandet og havet", forklarer Claus Otto Nielsen. "Vi ser havneomdannelsen som en logisk, fremadskridende proces, hvor hver epoke i byens historie lagrer et bymæssigt aftryk. Købstaden, den revitaliserede havne/industriby og - ikke mindst - det nye lag vi lægger til, nemlig Tangen med wellness- og kurfaciliteter er alle med til at give identitet til området".

Planforslaget indeholder både kanaler, øer og en udvidelse af lystbådehavnen. Det ligner ikke umiddelbart andre danske havne, og det er helt bevidst:
"Vi har taget udgangspunkt i, at Kerteminde Havn skal være et levende, atmosfærefyldt og rekreativt sted, som skaber den naturlige overgang fra Købstaden til Bæltet. Derfor har vi koncentreret en række funktioner på den gamle industrihavn, men vi har ikke plastret hele havnen til med boliger eller erhvervslokaler, for det er vores erfaring, at det ikke i sig selv kan skabe et levende byområde" siger arkitekt Iben Schlanbusch Nørkjær fra Tegnestuen B19.

Teamet skal nu i samarbejde med Kerteminde Kommune i gang med at realisere forslaget. Det vil ske i tæt dialog med havnens virksomheder, og øvrige brugere - en proces som de ser frem til med forventning: "Realiseringen af planen vil tage mange år, men allerede efter nytår går arbejdet i gang, og vi håber at byens borgere vil få glæde af de nye byområder efterhånden som de omdannes. En så smuk by som Kerteminde fortjener også en smuk og unik havn, og det vil vi arbejde for i den kommende tid" lover Claus Otto Nielsen.

Forslaget er udarbejdet af
SvAJ, team SvAJ: Claus Otto Nielsen, civilingeniør, projektleder; Anne Klinker Jørgensen, landskabsarkitekt MDL; Mette Nørholm de Fries, civilingeniør, Arkitektur og Design. Tegnestuen B19, team B19: Iben Slanbusch Nørkjær, arkitekt MAA; Finn Nørkjær, arki¬tekt MAA, Byggeøkonom; Mette Heide, arkitekt MAA; Rune Bech, arkitekt MAA; Trine Christoffer, arkitekt MAA. Sunke + Dydensborg ved Anders Ratjen Sunke, bygningskonstruktør. COWI ved Frank Studstrup, akademiingeniør. AAU ved Hans Kiib, arkitekt, professor. Ophavsret SvAJ og Tegnestuen B19.
Som det gælder for andre forslag, udspringer dette af en forståelse for

Læs dommerkomiteens betænkning her

Yderligere oplysninger:
Akademisk Arkitektforening, Konkurrencerådgiver Bent Kolind, T: 30 85 90 15.