Købmagergade, Hauser Plads og Kultorvet

Ansigtsløft til Købmagergadekvarteret

Vinderen af arkitektkonkurrencen om fornyelse af et af Københavns helt centrale områder, nemlig Kultorvet, Købmagergade og Hauser Plads er nu fundet. Sejren gik til projektet "Fra Kultorvet til Mælkevejen" udformet af Landskabsarkitekterne Polyform (Danmark), Karres en Brands Landschapsarchitecten bv (Holland), Oluf Jørgensen Rådgivende ingeniører (Danmark) og Ulrike Brandi Light (Tyskland).

Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam er meget tilfreds med vinderprojektet. ”Hvis der er noget København har trængt til i mange år, så er det at vi kommer videre med at omdanne og forny Købmagergade, Hauser Plads og Kultorvet. Vi står med en vinder, der virkelig imødekommer, at disse byrum skal være tilgængelige og invitere til, at folk slår sig ned og bliver hængende,” siger teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam.

Akademisk Arkitektforening har stået for konkurrence-rådgivningen, som har handlet om at finde det rigtige projekt til et område, som rigtig mange mennesker har et forhold til. Dommerkomitéen har skulle tage hensyn til både historiske spor og praktiske forhold for vor tids byliv. Købmagergade er en af byens hovedfærdselsårer for fodgængere med Christian IVs Rundetårn og Regensen som pejlemærke, mens middelalderens spor stadig ses på Hauser Plads. Også området omkring Kultorvet er kendt af de fleste, som jævnligt bevæger sig til fods gennem København.

"Når vi skal rådgive parterne omkring en konkurrence, der har så mange forskellige hensyn at tage, skal vi træde varsomt. Processen skal give plads til faglige diskussioner, og vi har først løst vores arbejde ordentligt, når der er opnået en fælles forståelse og god samarbejdsproces i dommerkomitéen," siger konkurrencerådgiver Jesper Kock, som har været Akademisk Arkitektforenings projektleder. "Vores arbejde handler om at facilitere en proces som sikrer, at alle de nødvendige hensyn tages og at dommerkomitéen finder det bedste konkurrenceresultat. Og da lige præcis dette område af København kunne være svært at finde en løsning for, så er jeg glad for at kunne konstatere, at Københavns Kommune er tilfreds med resultatet," siger konkurrencerådgiver Jesper Kock.

Byens borgere og andre interesserede kan se vinderprojektet samt projekterne fra de 11 andre inviterede teams, som har deltaget i konkurrencen, når forslagene udstilles midt i området på Trinitatis Kirkeplads ved Rundetårn fra 26. juni til 25. juli 2008.

Der henvises også til projektets hjemmeside på www.kk.dk/koebmagergade

Læs dommerkomiteens betænkning her

English version of the jury report

Slideshow af alle 12 forslag