Amagerforbrænding

BIG skal designe Amagerforbrændings nye affaldsbehandlingscenter.

Amagerforbrændings ovne har kørt i mere end 40 og er er ved at være udbrændte. Der skal et nyt anlæg til, og i foråret 2010 udskrev Amagerforbrænding derfor en indbudt projektkonkurrence, som omhandlede designet af et nyt forbrændingsanlæg. Seks firmaer blev prækvalificeret, og BIG løb med sejren.

Supertanker
BIGs imponerende projekt tårner sig op som stævnen på en kolossal supertanker – og skaber en reference til de maritime omgivelser. Det nye anlæg bliver en integreret del af byrummet og inviterer til leg og fællesskab.

"Et fra-affald-til-kraftvarmeværk med en skibakke på taget er et klokkerent eksempel på en by og en bygning, som er både økologisk, økonomisk og socialt bæredygtig”, siger Bjarke Ingels, stifter og partner i BIG.

”Vi lever sammen med byen og får her en arkitektur, som understreger netop det – og at vi faktisk leverer noget tilbage til byen, som kan bruges, og som er flot. Man kommer til at kunne løbe på bygningen, cykle på den – ja, stå på ski på den. Der er rigtig mange muligheder,” siger direktør i Amagerforbrænding Ulla Röttger.

Den nye megastruktur med en højde på over 100 meter bliver et nyt landemærke i København, som kan ses fra lands til vands og i luften.

Ud over BIG var der store navne blandt de seks prækvalificerede i konkurrencen om at designe et spektakulært nyt forbrændingsanlæg i det rå, industrielle byrum på grænsen mellem land og vand på Amager: Wilkinson Eyre, 3XN, Lundgaard & Tranberg, GHP Arkitekter og Dominique Perrault.

Fakta:
Amagerforbrændings nye anlæg er budgetteret til 3,5 milliarder kroner.

Første spadestik bliver taget i foråret 2012.

Anlægget står færdigt i foråret 2016 – første ovnlinje idriftsættes i slutningen af 2015 og anden ovnlinje i starten af 2016.

Det nye anlæg bliver mere miljørigtigt og mere energieffektivt (20 procent mere energi per ton affald).

Det nye anlæg bidrager med en årlig CO2-reduktion på 50-60.000 ton og dermed til den nationale målsætning om, at Danmark bliver et fossil-frit samfund og til Københavns vision om at være Co2-neutral hovedstad i 2025.

Konkurrencen har været afholdt i samarbejde med Arkitektforeningen.