Banegårdspladsen i Herning

Ny velkomst i Herning

Torsdag den 30. april 2015 blev det afsløret, hvordan Banegårdspladsen i Herning kommer til at se ud, da konkurrencen om Banegårdspladsen blev afgjort. Valget faldt på et forslag fra Team CC Contractor A/S, Herning; Arkitektrådgiver Kjær & Richter, Aarhus; landskabsarkitekt Rosseel’s tegnestue, Aalborg samt Niras, Aarhus.

Herning Kommune udskrev i december 2014 en totalentreprisekonkurrence om en ny banegårdsplads og stationsbygning i Herning. Den eksisterende banegårdsplads er ikke længere tidssvarende, og kommunen bad derfor tre prækvalificerede teams om at komme med forslag til en ny, attraktiv og funktionel ankomstplads for byen.

To opgaver
Opgaven med at omdanne Banegårdspladsen har været delt i to: Der skal bygges et helt nyt terminalanlæg til regional- og bybustrafik i Herning samt opføres en ny terminalbygning med blandt andet ankomsthal, kiosk, billetsalg, toiletter, ventefaciliteter og chaufførfaciliteter.

Den nye terminalbygning bliver placeret i den østlige del af pladsen, og selve Banegårdspladsen bliver primært et kiss and ride-område til hurtig afsætning og påstigning. Der bliver også plads til 400 overdækkede pladser til cykelparkering.

Vinderforslag inspireret af byens tekstilhistorie
Vinderprojektet har ladet sig inspirere af Hernings tekstilhistorie. Blandt andet bruger forslagsstilleren begrebet Byens Tæppe, som er et særligt belægningsmønster til gaden. Belægningen er ikke blot dekorativ men også funktionel, idet den dæmper og regulerer bilernes hastighed. Samtidig vil den skabe en tydelig linje mellem byen og terminalbygningen.

Øvrige deltagere i konkurrencen
De to øvrige deltagere i konkurrencen var Team Kaj Ove Madsen A/S, Skive; Gustav H. Christensen A/S ved Lars Kristensen (medinvestor); Arkitec A/S, Herning og Grontmij A/S, Århus samt et team bestående af KPC Herning A/S; Banegårdspladsen Herning ApS ved Michael Jacobsen (medinvestor); Sweco Architects A/S, Århus; Midtconsult A/S, Herning.

Den nye Banegårdsplads forventes indviet i sommeren 2016.

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Bent Kolind, arkitekt MAA