EUROPAN 11

Unge arkitekter fra hele Europa har valgt at rette blikket mod Allerød, København og Rødovre i den internationale arkitektkonkurrence EUROPAN, der finder sted for 11. gang. Vinderne er netop blevet offentliggjort og t
o danske og et islandsk arkitektteam løb med førstepræmierne.

Vinderprojekterne i EUROPAN 11 blev d. 15. december 2011 offentliggjort med en prisoverrækkelse i Dansk Arkitektur Center.

Ikke færre end 97 arkitektteams fra hele Europa har indleveret forslag til den danske del af EUROPAN 11 konkurrencen, hvor de unge arkitekter har skullet arbejde med det nære hverdagsliv omkring enten brokvarterets karrestruktur eller forstadens parceller på konkurrencegrundene i Allerød, København og Rødovre.

”Europan er en fin platform for både unge arkitekter og visionære byer i hele Europa, hvor man sammen sætter fokus på de udfordringer vores byer har.  Og vinderprojekterne viser, at unge danske arkitekter klarer sig meget fint i en international sammenhæng. Jeg ser nu frem til, at kommunerne videreudvikler projekterne i samarbejde med vinderne, og dermed er med til at give de unge arkitekter en ekstra chance for at realisere deres visioner,” udtaler Kulturminister Uffe Elbæk.

En international dommerkomité har valgt at tildele førstepræmier til to danske teams og et islandsk/dansk team. Læs mere