Hersted Industripark - Albertslund

Kristine Jensen, SLETH OG Norconsult tegner fremtidens forstad i Hersted Industripark

Den 13. februar 2013 blev det afsløret, hvem der skal være med til at forme fremtidens Hersted Industripark i Albertslund Kommune.

Vinderne blev et team bestående af Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue, SLETH A/S og Norconsult Danmark A/S.

Afsløringen markerer afslutningen på et to-faset konkurrenceforløb, hvor vinderteamet i anden fase var oppe imod team SLA / ADEPT, der sammen med Kristine Jensen holdet, blev udpeget som ligeværdige vindere af fase 1.

Afsløringen markerer samtidig afslutningen på Realdanias Fremtidens Forstads-konkurrencer, seks styks i alt, der er gennemført inden for det seneste års tid i samarbejde med Farum, Aalborg, Vejle, Guldborgsund, Glostrup og Albertslund Kommuner. Se mere på forstaden.dk

I Hersted Industripark-konkurrencen har deltagerne skullet fremkomme med bl.a. en robust udviklingsstrategi for omdannelsen af et dengang (i 1960’erne) moderne og velfungerende industriområde til et område med langt flere funktioner og anvendelsesmuligheder, koblet op på den kommende letbane, der får standsningssted i konkurrenceområdet.
Desuden har deltagerne skullet pege på, hvilket åbningstræk man kan benytte for at sætte omdannelsesprocessen i gang på den mest optimale måde.

De øvrige teams, der deltog i første fase af konkurrencen blev ledet af:
• WITRAZ arkitekter
• Bureau B+B stedenbouw en landschapsarchitectuur
• White Arkitekter AS/AB

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Bent Kolind, Arkitekt MAA