Kan vi tegne et nyt land?

Konkurrencen 'Kan vi tegne et nyt land?' er afgjort, og fem vinderteams har lavet en film. De fem vindere er (i vilkårlig rækkefølge):

Powerhouse Company v/ Charles Bessard
Susturb ApS v/Dominic Balmforth, arkitekt MAA
Frontier Film v/Andreas M. Dalsgaard

Arne Cermak Nielsen
Sara Buhl Bjelke

Anne Sofie von der Pahlen
Julie Reinau

JAC studios v/Johan Carlsson

Tredje Natur v/Ole Schrøder og Flemming Rafn Thomsen
Designteam: Sofie Mandrup Andreassen, Mads H. Danielsen,
Lotte Randeris Kristensen, Agnete Schimmel Raakjær,
Johan Kure, Kasper Albrektsen, Ebrahim Olia og Hans H. Bærholm

De fem vindere er nævnt i vilkårlig rækkefølge.

Kan vi tegne et nyt land?
Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg har udskrevet en åben idekonkurrence i to faser om Danmarks fysik: Kan vi tegne et nyt land? Konkurrencen sigter mod at få arkitekter, byplanlæggere og andre faggrupper til at komme med bud på, hvordan vi forløser det store udviklingspotentiale, der er i de forandringer, som Danmark for tiden gennemgår.

Formand for Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg Lars Juel Thiis udtaler:
”Danmarks fysik ændrer sig radikalt og vil føre til forandringer med hensyn til, hvordan vi udvikler og oplever vores byer og landskaber. Det er forandringer, der angår klimaet, affolkningen af landdistrikterne, migrationen mod de urbane centre og de nye infrastrukturelle korridorer. Forandringerne kalder på nytænkning, handlekraft og politisk vovemod. Med konkurrencen ønsker vi at vise, hvordan den arkitektoniske tænkning kan bidrage til løsningen af Danmarks fremtidige udfordringer og dermed være til inspiration for den fremtidige arkitekturpolitik.”

En debatskabende konkurrence
Formålet med konkurrencen er blandt andet at rejse en debat, der giver landets beslutningstagere et kvalificeret bud på, hvordan udfordringer kan løses og vækst generes. Arkitekter får derfor nu mulighed for at realisere modige, uprøvede og måske uopdagede arkitektoniske og samfundsmæssige visioner.

Til konkurrenceprogrammet har 13 markante samfundsdebattører hver skrevet et essay, der kommenterer den forvandling Danmark står over for: Carsten Thau, Christen Sørensen, David Garcia, Jens Kvorning, Jørgen Steen Nielsen, Michael Stoltze, Morten Albæk, Peter Gundelach, Rune Lykkeberg, Johannes Molander Pedersen/Morten Rask Gregersen, Steen Høyer og Tor Nørretranders.

Hvem kan deltage?
Konkurrencen er åben for alle og henvender sig i særlig grad til arkitekter, byplanlæggere og landskabsarkitekter. Men også billedkunstnere, ingeniører, antropologer, samfundsvidenskabelige fagfolk, filmfolk, biologer og andre er velkomne til at arbejde med den skitserede opgave.

Konkurrencens to faser
FASE1: I første fase af konkurrencen skal deltagerne aflevere skriftligt materiale bestående af tre elementer: et manifest, en synopsis og et storyboard/visualisering. Første fase løber til og med 12. august 2013, og udvalgte projekter præmieres med op til DKK 100.000.

FASE 2: Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg har valgt filmen som konkurrenceforslagsmedie i fase 2, da udvalget gerne vil markere ønsket om dels en nytænkning af den arkitektoniske formidling og dels ønsket om at se tværfaglige teams sammensat til at løse den stillede opgave. I anden fase udvælges op til fem vinderteams, der hver får DKK 500.000 ex. moms til at udarbejde en film. Filmene offentliggøres den 2. december kl. 14.00 2013.

Dommerkomité
Dommerkomitéen består af Statens Kunstfonds arkitekturudvalg ved Lars Juel Thiis, arkitekt MAA (formand for dommerkomiteen), Dan Stubbergaard, arkitekt MAA og Anette Brunsvig Sørensen, arkitekt MAA, samt af filminstruktør Max Kestner og én yderligere dommer.

Arkitektforeningen er konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.

Konkurrencens sekretær
Anne-Mette Bølling, arkitekt MAA