Minipavillon i Kongens Have

Fire skoleelever fra Himmelev Skole i Roskilde vinder konkurrence om minipavillon til Kongens Have i København

I konkurrencen om en minipavillon til Kongens Have i København er der nu fundet en vinder. Nicklas Frandsen, Julie Falk Schollert, Astrid Boel og Bjarke Teis Winding, der til daglig er elever i 6.C på Himmelev Skole i Roskilde, kan nu skrive vinder af arkitekturkonkurrence på cv’et. Præmien er en arkitekturtur i København for hele klassen.

Konkurrencen henvendte sig til børn i alderen 4. – 6. klasse, og i alt 85 børn deltog.

Sombrerohat som inspiration til vinderforslag
Vinderforslaget med titlen SOMBREOEN er en åben konstruktion med tre store runde dæk forbundet med gangbroer. Sombrerohatten har været inspirationen til pavillonens formgivning, og fra platforme i tre forskellige højder inviterer pavillonen til leg og ophold. Elementerne relaterer sig desuden rigtig fint til Kongens Have med referencer til spirene på Rosenborg Slot og havens træer i baggrunden.

Forslaget lever således op til et af ønskerne med konkurrencen: At hylde det innovative og fantasifulde i arkitekturen, vise at arkitektur er meget mere end bygninger, og at arkitektur er for alle, både børn og voksne.

Læs mere i dommerbetænkningen

To forslag fik hædrende omtale
Yderligere to hold fik rosende ord med på vejen. Det drejer sig om Ida Steenholdt, Emir Elmarzi, Christian Laustsen, Sofie Ekelund fra 6. klasse på Engelsborgskolen i Kgs. Lyngby med forslaget SLAP AF I VORES PAVILLON samt et hold bestående af Albert Winther, Jakob Ellegaard, Jonas Knudsen og Isak Holst fra 6.C på Himmelev Skole i Roskilde med deres forslag TRIBUNEN.

Baggrund
Arkitektforeningens lokalafdeling i København indbød i april 2015 børn på 4.-6. klassetrin til at deltage i en åben konkurrence om at komme med skitse- og modelforslag til en pavillon i Kongens Have i København. Projektet er sponsoreret af Arkitektforeningen, Dansk Arkitektur Center og My Little Architect. Der blev i alt indsendt 85 forslag, og konkurrencen er den første af sin slags for børn. Vinderforslaget skal ikke opføres, men udelukkende udstilles i Arkitekternes Hus.

Udstilling
Vinderforslaget kan ses udstillet i Arkitekternes Hus, Strandgade 27A, 1401 København K på hverdage mellem 10.00 og 15.00 i perioden 29. juni til 31. august 2015. Hverdage kl. 10–15:00. Fredag kl. 10–14:00.