Museum for Danmarks Frihedskamp 1940-45

Lundgaard & Tranberg Arkitekter vinder konkurrencen om nyt Museum for Danmarks Frihedskamp 1940-45

Vinderforslaget til det nye museum for Danmarks Frihedskamp 1940-1945 er udarbejdet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter i samarbejde med EKJ Rådgivende Ingeniører; Esbensen Rådgivende Ingeniører; ÅF Lighting – Hansen og Henneberg; Gade & Mortensen akustik og professor, arkitekt Steen Høyer.

Ifølge dommerkomiteen er vinderforslaget, trods et afdæmpet arkitektonisk udtryk, en overraskende og spændende løsning, der på den ene side danner en funktionel bygning til Frihedsmuseet og på den anden side forener tema, park, sigtelinjer, sted og museum.

Opgaven med at tegne det nye Frihedsmuseum har været vanskelig men også spændende, da den nye bygning både skal favne mange tråde og evne at væve sig ind i et historisk og fredet parkbælte mellem en strækning af Frederiksstadens nordre grænse, Esplanaden og Kastellets voldanlæg.

Frihedskampens fortælling udspilles under jorden
Arkitektonisk bliver det nye museum anderledes end det museum, som brændte for to år siden, blandt andet fordi udstillingsarealerne befinder sig under jorden. Der er optimale udstillingsforhold i form af en helt neutral sal, hvor frihedskampen kan formidles i forholdsvis store og frie rammer.

Lundgaard & Tranberg løser museets behov på en unik måde, idet der både opstår et rum i parken og et underliggende rum, som er formet efter museets udstillingsspecifikationer. Mellem de to rum er ankomstbygningen, der udover at stå som et virkningsfuldt bygningselement også forbinder de forskellige etageplaner.

Læs mere i dommerbetænkningen

Vinderforslaget skal nu bearbejdes og tilpasses i detaljer, og museet forventes at kunne åbne i 2018.

Fem totalrådgivere var med i konkurrencen
I alt deltog fem totalrådgivere i projektkonkurrencen. De øvrige fire teams var:

• Heneghan Peng Architects, Ove Arup & Partners Ltd og Agence Ter

• Henning Larsen Architects, Schul Landskabsarkitekter og HaCaFrø/Tyréns

• Polyform Arkitekter, Search, Oluf Jørgensen og Cenergia

• BIG - Bjarke Ingels Group A/S, Søren Jensen Rådgivende Ingeniører A/S og Schønherr A/S

Konkurrencens sekretær
Bettina Mylin, arkitekt MAA