Renovering af Ellebo, Ballerup

Britisk arkitekt vinder Nordic Built Challenge med det danske projekt Ellebo Garden Room

"Ellebo Garden Room", med London-arkitekt Adam Khan i spidsen, er kåret som vinder i den fællesnordiske konkurrence om at skabe Nordens bedste renoveringsprojekt. Præmiesummen var på NOK 1 mio.

Vinderprojektet består i en omfattende renovering af Ballerup Ejendomsselskabs boligafdeling, Ellebo.

Bag projektet står et engelsk-dansk rådgiverteam med London-baserede Adam Khan Architects i spidsen. Øvrige deltagere i konsortiet er Daniel Serafimovski Architects, Kristine Jensens Tegnestue, Price & Myers samt Klaus Nielsen og Esbensen.

Ifølge dommerkomiteen rækker Khans projekt på flere måder ud i fremtiden. Dels ved at leve op til de elementer, der ligger i Nordic Built Charteret, herunder kravene i energiklasse 2015. Dels ved at være rundet af en tradition for det stærke værk, hvilket er usædvanligt i renoveringssammenhæng.

Herved indvarsles måske en ny periode i arkitekturhistorien, hvor transformationen af den eksisterende bygningsmasse bliver genstand for en mere forfinet og ambitiøs praksis end hidtil.

Beboerne involveres
Vinderprojektet får blandt andet et nyt haveanlæg med direkte adgang fra alle opgange og nye penthouseboliger på toppen. Enkelte boliger bliver sammenlagt og elevatorer gør, at adgangen til boligerne bliver bedre for gangbesværede. Projektet er desuden karakteristisk ved, at beboerne bliver involveret i processen.

- Vi vidste, at det var meget vigtigt at beboerne kunne blive boende i deres lejligheder under en renovering. Det gav os en reel udfordring at forbedre den interne kvalitet af lejlighederne, som vi virkelig ønskede at gøre. Ved at arbejde tæt sammen med ingeniører og producenter og nøje studere de originale tegninger, formåede vi at finde en billig, skånsom løsning på at gennemføre projektet på en virkelig betydningsfuld måde uden at beboerne skal genhuses, siger arkitekt Adam Khan.

Adam Khan Architects har fået flere priser for deres indsats inden for bæredygtigt byggeri og blev i 2012 Architect of the Year i Storbritannien.

Læs mere i dommerbetænkningen og om Nordic Built Charter her: http://www.nordicinnovation.org/da/nordicbuilt/

Samarbejde på tværs af landegrænser
Målet med Nordic Built Challenge er at understøtte den nordiske byggeindustri og få branchen til at tænke nye veje. Vi tror på, at samarbejde på tværs af discipliner og landegrænser vil skubbe grænserne for, hvad vi er i stand til at tilbyde i dag, og dermed vil vi kunne opnå meget mere i branchen, siger Hans Fridberg, projektchef for Nordic Built og innovationsrådgiver hos Nordic Innovation.

Fem bygninger i Norden blev udvalgt til at stå model til, hvordan fremtidens absolut bedste renovering kan udføres af de bedste arkitekter og ingeniører:

Boligafdelingen Ellebo, Ballerup, Denmark
Posthuset, Oslo, Norge
Botkyrkabyggen, Stockholm, Sverige
Høfdabakki, Reykjavik, Island
Hippostalo, Tampere, Finland

Renoveringen skal tage udgangspunkt i The Nordic Built Charter, som består af 10 punkter, som en lang række aktører i bygge- og ejendomsbranchen i Norden har skrevet under på at arbejde for.

Læs mere på http://www.nordicinnovation.org/nordicbuilt/the-challenge/

Konkurrencens sekretær, fase 1