SMK | Museumshaven

Vinderprojekt fundet til Museumshaven

Vinderen af Statens Museum for Kunsts og Københavns Kommunes projektkonkurrence om Museumshaven er nu fundet. Sejren gik til projektet 'SMK tilbage i parken', udformet af Polyform Arkitekter i samarbejde med Karres en Brands Landschapsarchitecten.

Konkurrencen blev udskrevet i juni 2012 og havde til formål at tilvejebringe forslag til havens udformning, dens relation til omgivelserne og dens overgange til de tilstødende arealer. I alt otte danske og internationale totalrådgivere blev efter en prækvalifikationsrunde inviteret til at udarbejde forslag til nytænkningen af Museumshaven.

En enig dommerkomité pegede på Polyforms forslag som vinder af konkurrencen. Polyform har løst opgaven ved at trække Østre Anlægs grønne rum hele vejen omkring Statens Museum for Kunst. Den stramme, barokinspirerede disposition i det nuværende haveanlæg forsvinder og afløses blandt andet af græsklædte øer, store træer og bugtede stier, der ledes omkring og omkranser museumsbygningen og de grønne bastioner.

I dommerbetænkningen lyder det blandt andet om vinderforslaget: "Forslaget fremhæves for sit enkle hovedgreb, der i respekt og forståelse for sammenhængen mellem bygning, park og by skaber en præcis og overbevisende arkitektonisk helhed, som får bygningen til at stå med sin fulde autoritet."

SLA Arkitekter modtog en andenpræmie for deres forslag "Green space white open".

Konkurrencen har været afholdt i samarbejde med Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling, som har stået for konkurrencerådgivningen gennem hele forløbet.

Læs mere om museumshaveprojektet på museets hjemmeside: http://www.smk.dk/.

De otte konkurrenceforslag være udstillet på Statens Museum for Kunst frem til den 15. januar 2012.

Den nye museumshave forventes indviet i 2013.
Yderligere oplysninger fås hos:

Statens Museum for Kunst
Att. Jakob Fibiger Andreasen, presseansvarlig