Vinge ny S-togsstation og ny bydel

Vinderen af den internationale arkitektkonkurrence om Vinge S-togsstation og nye bydel er fundet. Et team med Henning Larsen Architects i spidsen sammen med Tredje Natur, Moe A/S og irske Railway Procurement Agency er udpeget som vindere.

Fem internationale teams blev i foråret 2014 inviteret til at deltage i konkurrencen om den nye S-togsstation og et grønt byrum i centrum af den kommende by Vinge, øst for Frederikssund. Dommerkomiteen kalder vinderforslaget for smukt og visionært og det forslag, som bedst kobler S-togsstation, natur og bystruktur i ét samlet greb. Forslaget sikrer den vision, som Frederikssund Kommune har i udviklingen af den nye bydel.

Bo på landet midt i byen
Frederikssund Kommunes ambitioner med Vinge-projektet har fra starten været tårnhøje og er det stadig. Deltagerne blev i konkurrenceprogrammet bedt om at give et bud på en S-togsstation, der ikke er set magen til i Danmark.

Vinge skal være et af Danmarks største byudviklingsområder med et samlet areal på 370 ha. Når byen er fuldt udbygget, vil den rumme ca. 4.000 arbejdspladser og 20.000 indbyggere, en helt ny S-togsstation, skole, daginstitutioner, idrætshaller og andre offentlige faciliteter. Vinge er tæt på København, men byen vil langt fra komme til at ligne en traditionel forstad. I Vinge bliver naturen en del af byen og man vil kunne bo på landet midt i byen.

"Det vidner om mod og fremsyntethed, at vores forslag til det centrale Vinge vinder. Vi har på tegnestuen altid talt for, at by og land skal blandes, men vi har aldrig før mødt dén ambition så visionært udtrykt hos en bygherre, som vi har i Vinge", siger Flemming Rafn Thomsen, stifter og partner i Tredje Natur.

Fakta om konkurrencen
Konkurrencen blev udskrevet som en indbudt projektkonkurrence i maj 2014. 23 firmaer - heraf seks med postadresse uden for Danmark - søgte om at komme med i konkurrencen, og blandt disse valgte bygherren følgende fem hold:

COBE i samarbejde med SLA og Arup
KHR arkitekter i samarbejde med BIG, Tyréns / HaCaFrø, Via Trafik Rådgivning og Bisgaard Landskabsarkitekter
Henning Larsen Architects i samarbejde med RPA, MOE og Tredje Natur ApS
Rambøll Danmark i samarbjede med EFFEKT, Snøhetta Oslo samt Møller & Grønborg
Vandkunsten i samarbejde med BEaM og EKJ Rådgivende Ingeniører

Yderligere information om Vinge bydel kan hentes på følgende link: www.frederikssund.dk/vinge

Arkitektforeningen har været konkurrencerådgiver gennem hele forløbet

Konkurrencens sekretær
Bettina Mylin, arkitekt MAA