Kulturhuset Kanten

Unge danske arkitekter tegner KULTURHUSET KANTEN i Fakse

2 unge danske arkitekter er sammen med en arkitektstuderende netop udpeget som vindere af den åbne arkitektkonkurrence om KULTURHUSET KANTEN i Fakse. Det vindende projekt blev fredag d. 3. marts præsenteret i Bifrost i Fakse. Førsteprisen er på kr. 150.000

De vindende arkitekter fra Arkitektgruppen SITE består af Mette Boye Nielsen Arkitekt MAA, Julie Hilfling Arkitekt MAA og Claudia Munkeboe Stud.arch.

Kulturhuset skal bygges på kanten af Fakse kalkbrud med en storslået udsigt over bruddet. Samtidig skal huset formå at binde Fakse by - der ligger i den modsatte retning - og bruddet sammen. Bygningsmæssigt er opgaven en placering af Café Biografen med to sale og GeoMuseumFaxe med fleksibel og permanent udstilling og café og således udfylde rammerne i KULTURHUSET KANTEN.

Arkitektkonkurrencen
Det har været en udfordrende opgave for arkitektkonkurrencens dommerkomité at vælge et vinderforslag i konkurrencen om Kulturhuset Kanten i Fakse.
Den åbne arkitektkonkurrence - der er finansieret af Fonden Realdania - tiltrak 118 forslag 86 fra Danmark og 32 fra udlandet.

Konkurrenceforslagene har som helhed udgjort et værdifuldt og inspirerende grundlag for dommerkomiteens diskussioner om Kulturhuset Kantens rolle i Fakse by og omegn samt bygningernes indre liv. Spredningen i de indkomne forslags fortolkning af programmet har været bemærkelsesværdig og har levendegjort bedømmelsesforløbet.

Beslutningen om valget af vinder er truffet af en enig dommerkomité.

Modtagere af de øvrige priser er:
2. præmie
Marc Reszling & Matthias Döhrer