Nørreport - Meget mere end en station

Konkurrencen "Nørreport - meget mere end en station" udskrevet af Københavns Kommune er nu afgjort. Akademisk Arkitektforening har været konkurrencerådgiver på konkurrenceprogrammet og under bedømmelsesforløbet.

Vinderen af den indbudte projektkonkurrence blev Public Arkitekter, COBE, Grontmij|Carl Bro for deres forslag med blandt andet sænkede cykeløer og nye stationsbygninger.

”I årevis har 100.000 københavnerne og pendlere dagligt på Nørreport døjet med rodet cykelparkering og manglende overskuelighed på pladsen over Nørreport station. Nu har vi efter en konkurrence over sommeren  fundet frem til en vinder, der virkelig har forstået at skabe en plads, der bliver langt bedre for gående og cylister” udtaler overborgmester Ritt Bjerregaard, og tilføjer:

”Det er et politisk ønske i Københavns Kommune, at ændre pladsen og der er sat penge af til projektet. Vinderprojektet giver brugerne overblik, og skaber en attraktiv cykelparkering, der sammen med de lette bygninger giver et smukt og funktionelt byrum”.

”Nu er der en solid og overvisende løsning fra et team, der med et enkelt greb vil få pladsen til at fungere meget bedre. Der bliver plads til næsten dobbelt så mange cykler som i dag og der kommer nye bygninger til, så vi står med et nyt og velfungerende rum, der med rette kan leve op til konkurrencens overskrift ”Nørreport – meget mere end en station”, siger Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam.

Fakta
På baggrund af den samlede bedømmelse har dommerkomiteen valgt at udpege et forslag som det bedste med en præmie på kr. 150.000,-. Vinderholdet består af  Public Arkitekter, COBE, Grontmij|Carl Bro.

Dommerkomiteen har også valgt at præmiere to andre forslag for henholdsvis et klart og stringent hovedgreb og for visionsplan og originale arkitektoniske link til byens historiske spor.

Et forslag er tildelt 75.000,- for sit klare og stringente hovedgreb. Det er forslag nr. 4/19182, af Erik Brandt dam Arkitekter ApS, Erik Møller Arkitekter, Jesper Kongshaug Architectural Lighting, professor Martin Zerlang, AVPD, Handiplan Plus, Hundsbæk & Henriksen rådgivende ingeniører og Henrik Jørgensen Landskab.

Et andet forslag er tildelt 50.000,- for visionsplan og link til byens historiske spor. Det er forslag nr. 7/598663 af Space Group Arkitekter, PK3 Landskabsarkitekter MAA, Moe & Brødsgaard rådgivende ingeniører og 2FORM Design.

Download dommerbetænkning