Ny Stol til det Officielle Danmark

Vinderen af idékonkurrencen om en ny stol til det officielle Danmark er en moderne udgave af den verdenskendte wienerstol  - men i materialevalg og formgivning i pagt med den nordiske, enkle tradition med udnyttelse af nye teknikker.

Vinderstolen er tegnet af professor, arkitekt MAA Christoffer Harlang, arkitekt MAA Nicolai de Gier med assistance fra ark.stud. Caspar Wissing og arkitekt MAA Rasmus Fasting. Sammen modtog de førstepræmien på 100.000 kroner.  Der blev ikke uddelt nogen 2. eller 3. præmie, men 5 andre forslag blev indkøbt af dommerkomiteen. Hvert af de 5 forslag blev præmieret med en pris på 10.000 kroner.

En værdig afløser af guldstolen
”Vinderstolen lever op til de fleste af de kriterier, vi har opstillet om design, komfort, materialer og pris, og stolen vil kunne blive en værdig afløser for den nuværende guldstol,”  siger professor, arkitekt MAA Knud Holscher, der var formand for dommerkomiteen.

Holscher fremhæver, at stolen er let at håndtere og placere omkring runde borde, og den opfylder også de øvrige krav om, at den skal være let at stable, bære og flytte .

Tanken med konkurrencen var at finde en tidssvarende afløser for den traditionelle guldstol, som kongehuset og regeringen har brugt  i mange år ved officielle middage og fester på Christiansborg og andre steder, der anvendes til officielle sammenkomster.

I programmet for idékonkurrencen blev det fremhævet, at hvis man finder den rigtige stol, vil udskriverne gå videre med projektet sammen med vinderen.

”Det er meningen, at vi nu skal i gang med en udviklingsproces sammen med vinderen,” siger Knud Holscher. ”Jeg håber selvfølgelig, at det ender med, at det officielle Danmark får en ny stol at sidde på.”

Høje krav
Snedkermester Ejnar Pedersen tog initiativet til udskrivningen af konkurrencen med Arkitektforeningen som konkurrencerådgiver. Han har ikke været med i bedømmelsen af de indsendte forslag, men har fulgt processen på nært hold.

”Vi havde sat forventningerne højt og stillet høje krav, for der er meget at leve op til, når man ser på, hvilke stole der er blevet skabt i Danmark i tidens løb. Nu har dommerkomiteen talt, og jeg håber inderligt, at det lykkes at få en ny stol på banen, så vi kan slippe af med guldstolen”, siger Ejnar Pedersen.

Dommerkommiteens medlemmer var enige om, at de Giers og Harlangs stol samlet set var den bedste, men at stolen også byder på en del udfordringer, inden den kan sættes i produktion. Det har noget at gøre med stolens stabilitet og holdbarhed i den foreslåede designløsning. Konkurrencens udskrivere vil nu gå i dialog med vinderen for at finde frem til, hvad der kan gøres for at styrke stolen uden at ændre designets udformning og karakter.

De fem andre stole, der har modtaget pris, er tegnet af Nicolai Bo Andersen, Poul Seest Pedersen, Jakob Kamper, Anne Qvist Sagild og Jonas Trampedach.

Dommerkomiteens medlemmer var arkitekt MAA Knud Holscher, designer Cecilie Manz, direktør Erling Nielsen, arkitekt MAA Kasper Salto og arkitekt MAA Lene Tranberg.

I ugerne 3,4 og 5 vises udstillingen af de 90 indsendte forslag i Bella Center i København. Læs mere om udstillingen i Bella Center her.

Desuden udstilles vinderstolen + de 5 indkøbte forslag på Trapholt i Kolding i løbet af foråret 2011.

Konkurrencen er støttet økonomisk af Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968 og Dreyers Fond.

Akademisk Arkitektforening har været konkurrencerådgiver gennem hele forløbet.