Sundhedshus og atriumgård, Diakonissestiftelsen

AART vinder konkurrencen om et nyt sundhedshus på Diakonissestiftelsen

I forbindelse med Udviklingsplan 2020 vil Diakonissestiftelsen opføre et nyt sundhedshus i sammenhæng med en atriumgård. Det nye hus skal bygges sammen med nogle af de eksisterende bygninger omkring en ny atriumgård, som bliver Diakonissestiftelsens nye mødested med café, møderum, plads til store arrangementer og andre fælles faciliteter.

Sundhedshuset og Atriumgården vil være med til at åbne det historiske bygningsanlæg mere mod den omgivende by og borgerne i lokalområdet.

AART architects har med deres forslag omsat programmets vision til søjler og glas. Mod Peter Bangs Vej er atriumgården indrammet af et nyt sundhedshus, som på de øverste etager er omsvøbt af en let skærm med et pixelleret motiv af en trækrone, mens stueetagen fremstår åben i glas. Den nye bygning er formet som en vinkel, der ud til atriumgården har åbne balkoner. De eksisterende facader danner de to andre vægge i det store, glasoverdækkede rum.

Læs mere i dommerbetænkningen

Projektet er nærmere beskrevet på Diakonissestiftelsens hjemmeside

Arkitektforeningens Konkurrenceafdeling har faciliteret konkurrencens dialogproces og bedømmelsesforløb.