Tankefuld

Vinderne af 2. etape er udpeget

I byplankonkurrencens 2. etape arbejdede de tre deltagende hold videre med deres projektforslag. En enig dommerkomité har nu udpeget den endelige vinder. Vinderforslaget kommer fra gruppen bestående af:

NORD, Holscher arkitekter, Arup Group med RTKL.

"Sammenfattende er forslaget efter dommerkomiteens samstemmende opfattelse konkurrencens bedste og en overordentlig kompetent, velovervejet og balanceret besvarelse af konkurrencens meget ambitiøse og sammensatte program".

Svendborg Kommune ser med store forventninger frem til samarbejdet med teamet bag projektet om den nærmere planlægning og udvikling af Tankefuld.

Efter 1. etape blev der udpeget 3 vinderforslag som gik videre til 2. etape. De tre vinderhold præsenterede selv deres forslag for dommerkomiteen. Dommerkomiteen stillede derefter individuelle opgaver til hvert hold til viderebearbejdning.
I 2. etape fremlagde de tre hold hver især deres viderebearbejdning for dommerkomiteen og deltog i en workshop med kommunens planlæggere. Derefter blev det endelige vinderforslag udpeget.

De 6 inviterede teams:

Forslag 81120/1 – Vinder af 1. etape
Elkier+Ebbeskov arkitekter, Lisbeth Westergaard Planning, 2+1 Idébureau og Claus Carstensen

Forslag 12347/5 – Vinder af 1. etape
NORD, Holscher arkitekter, Arup group og RTKL

Forslag 12345/6 – Vinder af 1. etape
Karres en Brands landschapsarchitecten, POLYFORM, Witteveen+Bos, Cenergia Energy Consultants, Henrik Dahl og Uffe Paludan

Forslag 15489/2
COWI, AplusB, Kjær & Richter, Aalborg Universitet, Alfio Bonanno og Hans Krull

Forslag 25738/3
Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue, Gehl Architects, Praksis Arkitekter og Esbensen Rådgivende Ingeniører

Forslag 35874/4
NIRAS Konsulenterne A/S og NIRAS A/S

Tankefuld - byudvikling
Tankefuld skal være en ny bydel vest for Svendborg. Tankefuld skal over de næste 30 år skal supplere Svendborg bys eksisterende bosætnings- og erhvervstilbud med nye typer boligområder, videnserhverv, kreative erhverv, gode rekreative områder og kunstnerisk nytænkning.

Byrådets visioner for Tankefuld-området er, at det skal være en landskabsby, der opfylder nye tanker, ideer og drømme om, hvordan man kan bo, arbejde og leve med nærhed til naturen og landskabet. Grønne områder, gode boliger og fremtidssikret erhvervsbyggeri skal dermed gå op i en højere enhed. Kvalitet skal prioriteres højt – i landskab, i arkitektur og miljørigtigt byggeri. Målet er, at byområdet skal være foregangseksempel på det ypperste indenfor fremtidens planlægning og byggeri – og dermed for borgernes livskvalitet.

Svendborg Kommune er blevet udvalgt som eksempelprojekt under Plan09 med projektet ”Rammer om det gode liv – planlægning med udsyn og omtanke”. Plan09 er et partnerskabsprojekt mellem Realdania og Miljøministeriet om fornyelse i den kommunale planlægning.

Konkurrencen blev afholdt i samarbejde med Akademisk Arkitektforening.

Læs dommerkomiteens betænkning her

Svendborg Kommune,